Hämtning av grovavfall
Om du inte har möjlighet att åka till Återvinningscentralen med ditt grovavfall så hämtar vi det hos dig.
Obs: Max två tillfällen per år. Max 10 kolli (totalt 2 m3) per år. Detta gäller dig som bor i villa. Bor du i flerfamiljshus får du kontakta din fastighetsägare.
Vad är grovavfall?
Grovavfall är större saker som inte får plats i facket för restavfall. Grovavfall uppkommer vid normal bostadsanvändning t.ex. mattor, möbler, cyklar, större leksaker, frysmöbler och vitvaror etc. INTE avfall från renoveringar, byggnationer eller verksamheter. Ej heller bildelar. Obs Vi hämtar inte säckar.
Vi hämtar ditt grovavfall inom 14 dagar efter din beställning. Vi svarar med e-post om vilken dag vi kommer och hämtar.
Du kan även ringa Kundservice och beställa hämtning av grovavfall Tel: 0435-296 50 Skriv upp vad du vill lämna innan du ringer till oss. Du måste ange mängd samt vad avfallet består av.
Att tänka på när du skall ställa ut ditt avfall:
Grovavfallet skall stå lättåtkomligt vid tomtgränsen, max 2 m från bilens stannplats.
Bor du på landet skall det stå där du brukar ställa dina kärl på hämtningsdagen.
Vi hämtar med en lastbil utrustad med kran. För att kunna lasta grovavfall med kran behöver det placeras fritt och inte intill ex en husvägg.
Grovavfallet skall vara utställt till kl.07:00
Montera ner skrymmande saker som hammock och tv-antenn. Hörnsoffor skall delas i 3 delar.
Varje lös del räknas som ett kolli. En nedmonterad hylla kan därför räknas som flera kollin. Bunta/bind gärna ihop exempelvis hyllplan för att de ska räknas som 1 kolli.
Vi hämtar inte säckar
Grovavfallet får inte väga mer än 32 kg per kolli och ska kunna hanteras av en person.
Extra grovavfallshämtning utöver det som ingår i abonnemanget debiteras enligt gällande Renhållningstaxa och efter beställning av extrahämtning i kontakt med Kundservice.
OBS! Under vecka 52 2024 och vecka 1 2025 har vi juluppehåll i grovavfallshämtningen.
Registrering av personuppgifter sker i enlighet med dataskyddsförordningen, GDPR. För att administrera din anmälan/ansökan samt tillhandahålla information och genomföra debitering av dina avfallstjänster krävs registrering av uppgifterna i vårt dataregister. Information om hur Nårab behandlar dina personuppgifter hittar du i vår Integritetspolicy. Du har rätt att ta del av de uppgifter som berör dig och även begära rättelse av dessa.